Programmatisk bannerannonsering: skal du velge Google Display Ads eller DV360?

Google Ads
Av Else Foyn-Bruun • 30. april 2020

I Googles annonseplattformer kan du kjøre programmatiske kampanjer. Bruker du allerede Google Ads for dine bannerannonser, men lurer på om du skal gå over på DV360 i Google Marketing Platform? For å gjøre det litt enklere å ta en beslutning på hvilken plattform du skal velge, trekker vi frem de mest essensielle forskjellene. 

Google har gjennom sine to verktøy Google Display Ads (GDA) og Display og Video 360 (DV360) gjort det enklere og mer kostnadseffektivt å distribuere dine annonser. Der vi tradisjonelt har “skutt bredt” gjennom tradisjonell massekommunikasjon, kan vi nå sikte bedre med riktig budskap til personer som med høyere sannsynlighet er interessert i det du ønsker å formidle. 

Med sine to annonseplattformer stiller Google sterkt i markedet. Utenfra, er det likevel ikke så lett å skille dem fra hverandre. For å gjøre det litt enklere å ta en beslutning på hvilken plattform du skal velge, trekker vi frem de mest essensielle forskjellene. 

Fordeler Google Display Ads

Google Display Ads er Googles eget banner-nettverk gjennom Google Ads (også kalt Google Display Network - GDN). 

Betal kun for klikk

Er du helt i startfasen av bannerannonsering er GDA et trygt og godt sted å starte. Her er det enkelt; du betaler kun for klikk på dine bannere med CPC-bidding. Du kan også velge en CPM-basert modell om ønskelig (der du betaler for antall viste annonser). 

Nyheter kommer først på GDA

Som en ren Google-eid plattform lanserer Google sine nyheter i GDA først. Dette er vel på godt og vondt, men ønsker du å være først i klassen på nye måter å segmentere på - ved hjelp av for eksempel målretting mot shopping-mønster eller livsstadier - er du på rett sted.

Smarte annonser

Med GDA får du tilgang til full-automatiserte annonseformater. Her kan du enkelt laste opp 5 varianter av bilder, titler og beskrivelser for å deretter sette et mål for CPA (Cost Per Acquisition) og algoritmene tar seg av resten. Annonsene blir automatisk optimalisert basert på klikkrate, og bud blir automatisk optimalisert for å nå ditt CPA-mål. I tillegg er målrettingen mot ønsket målgruppe basert på en kombinasjon av eksisterende målgruppe og folk som viser lignende oppførsel. Denne målrettingen blir deretter automatisk optimalisert basert på prestasjon. 

Fordeler DV360

DV360, tidligere kjent som DoubleClick Bid Manager, er Googles Demand Side Platform (DSP) som gir annonsører tilgang til bud og kjøp av plasseringer direkte i Google, eller fra tredjeparter utenfor Googles eget nettverk. 

Effektivitet med trygghet 

Er du ute etter nye målgrupper gjennom merkevarebygging og innsiktsdrevet engasjement, har du kommet til riktig sted. Som et godt svar til det økende behovet for kontrollert synlighet og merkevaresikkerhet har DV360 forbedret dette ned på detaljnivå. Du kan selv sette målrettingen opp mot minimum synlighetsprosent av banneren. Her betaler du kun for godt synlige annonser. 

Med Brand Safety Targeting får du i tillegg ro i sjelen ved at bud blir blokkert dersom plasseringen av annonsen dukker opp ved siden av upassende innhold. Det er ikke alltid like heldig med en bilannonse sammen med en artikkel for trafikkulykke. Med Brand Safety kan du styre unna negative assosiasjoner til merkevaren. 

Innsiktsbasert rapportering

Dersom du higer etter mest mulig innsikt og forståelse av målgruppen din, stiller DV360 med noen brukervennlige rapporter. For eksempel kan du sette opp en Audience Performance Report som enkelt gir innsikt i kampanjens rekkevidde og hvor mange ganger hver enkel person i målgruppen har sett dine bannere (frekvens). Slik kan vi effektivt optimalisere kampanjer fortløpende. 

Tilgang til ekslusivt varelager

I motsetning til Google Ads kan DV360 gi deg tilgang til såkalt "High-level Inventory" og Private Deals. Det vil si at du ikke er begrenset til Google sitt nettverk og har mulighet til å annonsere direkte med tredjepart, men i samme plattform. Du får større kontroll på hvor bannerne vises, og ikke minst tilgang til nyttige kundelister av eierne til annonseplasseringene. F.eks. vil Schibsteds nettsider være langt mer tilgjengelig i DV360.

Datadrevne bannerformater

DV360 stiller med gode bannerformater i sin Format Gallery hvor du enkelt kan utarbeide annonsene etter egne behov. Dette gir deg god kontroll på utseende uten at det krever mye tid. Den siste tiden har det også dukket opp tre nye datadrevne bannerformater som er dynamiske. Disse bør testes! Enkel bevegelse i annonsen passer perfekt for økt merkebevissthet.

Så, hva bør du velge? 

Beslutningen om hva  som er best for din bedrift beror på flere faktorer. Er du i startfasen og ønsker å eksprimentere med banner-annonsering, gjøre testing av målgrupper og formater kan GDA være et godt sted å starte. Er målet å øke merkevarebevissthet med sikre plasseringer, vil DV360 gi deg en god og trygg base. Dersom dere scorer høyt på A: høy kompetanse på digital markedsføring, B: har store digitale markedsbudsjetter og C: har høy grad av modenhet for å ta "steget videre" i en programmatisk verden, så er DV360 et svært godt valg.
 

I Labs.Marketing benytter vi begge metoder på vegne av kunder, og vi er re-forhandler av Google Marketing Platform (DV360). Ta gjerne kontakt for en uforpliktende prat!

Kontakt oss

Syns du dette innlegget var interessant?

Les flere innlegg